Šestý smysl marketingu
CZ | EN

Napsali o nás

V týdeníku Respekt dnes vyšel článek o location-based marketingu zaměřený na proximity bluetooth marketing


Zde Vám přinášíme úryvek z článku „Kamkoli se hneš“

Plošné bombardování spotřebitele reklamou už nezabírá. Je třeba ho zasáhnout přesně. Nejlépe když stojí před obchodem. Nové technologie to umí.

Suflé, caprese a caesar. Jídla jsou mezinárodní, talíře nahřáté, v téhle restauraci se snaží být na úrovni. A právě když spokojeně dojídáte oběd, přijde vám do mobilu zpráva. Večer můžete přijít znova a budete to mít se slevou. „Stačí, když zákazník zprávu ukáže, a platí o deset procent méně. Chceme být moderní stylová restaurace. V jídlech, v nápojích i v technologiích,“ vysvětluje majitel restaurace Andělská křídla Jan Volf.

Po letech sbírání zkušeností v různých podnicích si založil svůj vlastní. A potřebuje sem nalákat lidi. „Chtěli jsme ale jít nějakou lepší cestou než letáky za stěračem na parkovišti,“ říká.

To by totiž ani neúčinkovalo. „Člověk ve městě vidí za den asi patnáct tisíc reklamních sdělení. Samozřejmě na ně už příliš nereaguje,“ míní Daniel Köppl, odborník na reklamu a šéfredaktor časopisu Marketing & Media. Právě proto je třeba mířit přesněji. Třeba na lidi, kteří jsou nedaleko, a u nichž je tedy pravděpodobné, že na nějaké to suflé skutečně zajdou.

Metody, jak se spojit s lidmi, kteří jsou blízko, jsou různé. Pan Volf používá bluetooth marketing, propojuje se s kolemjdoucími technologií bluetooth. Je to způsob reklamy, již si pořizuje řada obchodníků, restaurací nebo nákupních center.

Vodka a bluetooth

V restauraci Andělská křídla v pražských Vršovicích nebo v jejím okolí přijme jejich oznámení každý týden zhruba padesát nebo šedesát lidí, jak říká majitel. Asi dvacet z nich přijde a chce slevu. „My nejsme velká restaurace, za týden nás navštíví čtyři sta pět set lidí. Takže dvacet hostů znát je,“ říká Jan Volf.

Společnost InfoDoMobilu.cz jim naistalovala systém, zprávy si obměňují přes internet sami podle situace: dopoledne zvou na oběd, během oběda nabízejí slevu na večer a večer, když se zábava rozproudí, nabídnou slevu na fíkovou vodku domácí výroby. Když zprávu někdo přijme, většinou hned objednává. A protože bluetooth reklamy u nás zase tolik není, hosté si restauraci, kde se jim tohle stalo, budou pamatovat – pokud to tedy s fíkovou vodkou vyloženě nepřeženou.

Firmy si podobné vysílací krabičky nechávají instalovat na veletržních stáncích, častým zákazníkem bývají malé provozovny, v některých evropských městech nabízejí takhle zákazníkům mobilní průvodce památkami.

Největší překážkou úspěšného zásahu je, že kolemjdoucí musí mít zapnutý bluetooth a musí odsouhlasit, že zprávu přijme. Společnost, která pronajímá a prodává zařízení na bluetooth marketing, měřila, jak často to lidé udělají. Vysílače reklamy umístili v multikině, do lékárny, do pizzerie, do zoo. Skóre jsou různá. Někde si zprávu stáhne každý osmý, někde každý pátý, někde dokonce každý třetí z lidí, jehož mobil zařízení detekuje.

Na zlepšení skóre je třeba lidi motivovat. Většinou tím, že je nějaká cedule upozorní, že když si zapnou bluetooth v mobilu, mohou na tom vydělat a získat slevu. Jenže přesycení reklamou je velké a třeba si toho ani nevšimnou.

Sdílejte a pozorujte reakce na článek.