Šestý smysl marketingu
CZ | EN

Vygenerováním QR kódu kampaň sotva začíná (1.díl)

Pár kliků a naší offline kampaň máme doplněnou o interaktivní prvek – takto přemýšlí 90% našich potencionálních zákazníků. Jak název napovídá, tento článek nebude o generování QR kódů, ale o hromadě práce kolem rozjezdu QR ready kampaně.

Pokud se do kampaně začleňují QR kódy, společnosti opakují často chyby pořád dokola. Tyto chyby přímo neznamenají snížení prodejů, ale možná mnohem důležitější věc – snižují uživatelskou přívětivost kampaně mnohdy na úplné dno. Pojďme se podívat na pár největších problémů, které potkávám každým dnem v terénu.

Není adresa jako adresa

QR kód je vlastně jakýsi obrázek složený z jednotlivých od sebe jasně rozeznatelných bodů, které mají dle své pozice význam pro rozkódování informace. Tou bývá nejčastěji směsice znaků, které dávají dohromady zprávu pro zařízení na druhém konci. Zpráva se pomocí aplikace pro čtení QR kódů překládá na formát, se kterým dovede pracovat telefon. Velmi často používaným formátem bývá URL adresa otevíraná v prohlížeči telefonu.

S URL adresou se dnes setkal pravděpodobně každý, stejně tak každý určitě ví, že mohou být adresy různé délky. A právě s délkou adresy souvisí náš první problém – nutnost generovat větší množství bodů v QR kódu, do kterých bude možné zachytit každý znak adresy. Mnohdy bývají QR kódy detailní a přeplněné body a aplikace v telefonech je načítají pomalu, popřípadě vůbec.

QR kód s adresou našeho článku v nezkrácené podoběsprávný qr kód vhodný pro kteroukoliv kampaň

Porovnejte 2 QR kódy – první je s adresou našeho článku a druhý se stejnou adresou, ale přesměrovávaný přes náš zkracovací a statistický server

Řešení lze hledat v jednoduchém zkracovátku, kterých je plný internet. Pozor ovšem na trvanlivost takovýchto odkazů – startupy nabízející tuto možnost mají svůj život stejně dlouhý jako sláva hvězd z televizních soutěží a může se stát, že váš odkaz kódovaný do QR kódů natisklých po celém městě najednou přestane fungovat. Vybírejte proto pečlivě, který zkracovač použít.

My v InfoDoMobilu tuto variantu máme s klienty ošetřenou a používáme vlastní zkracovací server, který zároveň poskytuje cenné statistiky. Trvanlivost takovýchto linků ošetřujeme smluvně – není se čeho bát.

Proč bych to měl dělat?

Adresu jsme probrali v předchozím odstavci, kam bude ale taková adresa odkazovat? Žijeme v uspěchané době a reklamní sdělení se na nás valí ze všech stran. Plakáty a poutače se snaží utržit jen malý kousek interaktivity od potencionálního kupce. QR kódy vyžadují spolupráce však mnohem víc, než pouhé přečtení reklamního sloganu:

Jak můžete vidět, do konečné fáze se dostává zákazník po mnoho úkonech. Důležitým prvkem kampaně je tedy dodávat pod QR kódem obsah, který přináší zákazníkovi alespoň malý benefit a přiměje jej při rozhodování pokračovat v dalších krocích.

Pokud naskenovaný QR kód nedodá zákazníkovi předpokládaný bonusový obsah, snižuje se rapidně jeho náklonnost k prvku proklamovanému v kampani. Mezi takovéto největší odrazovače sympatií řadím odkazování na hlavní stránku pro telefony neoptimalizované webové prezentace. Takovéto stránky vypadají krásně na obrazovce počítače, ale pro displej mobilního telefonu jsou krajně nevhodné.

QR kód v kampaniWeb po nacteni QR kódu

Jak můžete vidět ukázkovou kampaň na obrázku – po načtení QR kódu (který mimochodem nenačte každá čtečka) jste přesměrováni na webovou stránku využívající flashovou animaci jako svůj hlavní prvek

Pokud návštěvník přijde z QR kódu na připravenou optimalizovanou mobilní stránku, lze již v tomto shledávat malý kus vděku za jeho věnovanou pozornost a jeho cesty pokračují dle našeho přání. Takovéto mobilní stránky zařizujeme pro naše klienty na základě zkušeností z projektu mobilnífirma.cz.

Další 2 nejčastější chyby si představíme v druhém díle našeho krátkého miniseriálu.

 

Sdílejte a pozorujte reakce na článek.